Selainpohjaisista moninpeleistään tunnetun Travian Gamesin uusin julkaisu Rail Nation heittää pelaajan oman rautatieyhtiön johtajan pallille. Kyseessä on MMO, jossa jopa tuhannet pelaajat kilvoittelevat rahasta ja vaikutusvallasta rakentaen omaa rautatieimperiumiaan. Avoimessa betassa oleva peli on nyt lokalisoitu myös Suomen markkinoille.
Yksi peli koostuu kuudesta eri aikakaudesta, josta jokainen kestää 14 päivää, sekä koko rupeaman päättävästä loppupelistä, jossa parhaiten kaupunkiaan kehittäneet rautatiepohatat katsovat lopullisesti kuka on kuka. Yhdelle pelille tulee siis kestoa sellaiset 3-4 kuukautta.
Pelin alussa pelaaja perustaa rautatieyhtiön valitsemaansa kotikaupunkiin ja aloittaa yhtiönsä sekä asuinpaikkansa kehittämisen. Kaupungin läheisessä ympäristössä on paljon erilaisia hyödykkeitä ja teknologiaa tuottavia tehtaita, kaivoksia ja satamia. Näitä yhdistämällä omaan raideverkostoonsa pääsee toimittamaan uusia hyödykkeitä kotikaupunkiinsa. Koska kyseessä on moninpeli, jokaisessa asuinkeskuksessa toimii samanaikaisesti jopa satoja muita rautatieyhtiötä. Hyödykkeistä saatava hinta määräytyy kunkin hetkisen kysynnän ja tarjonnan mukaan, miten paljon pelaajat mitäkin tuotetta kaupunkiinsa toimittavat.
Yhtiön menestyminen vaatii alusta alkaen tarkkaa suunnittelua ja mikromanagerointia. Uusia rataosuuksia sekä vetureita saa käyttöönsä rajallisesti rautatieaseman ympäristön kehittymisen sekä opitun teknologian myötä. Oma liikennöintiverkko on suunniteltava tarkasti junien aikatauluja myöten, jotta pääsee käsiksi parhaisiin hyödykkeisiin – ja saa ne vieläpä toimitettua kustannustehokkaasti oikeaan paikkaan
Peli etenee reaaliajassa päivä kerrallaan eteenpäin ja jokainen aseman rakennusten kehitysprojekti sekä rataverkoston laajennus vie aikaa muutamista minuuteista pariin tuntiin. Pelaaminen sujuukin normaalisti siten, että välillä käydään laittamassa uudet rakennusprojektit vauhtiin, huolletaan junat sekä tarkistetaan aikataulut, minkä jälkeen pelin voi jättää taustalle pyörimään. Manageroinnin aloittaminen on maksutonta, mutta kehitystä ja rakennusprojekteja on mahdollista nopeuttaa hankkimalla pelin maksullista premium-valuuttaa eli kultaharkkoja. Kultaharkot helpottavat elämää, ja niillä voi korjata rataverkoston pahimpia ongelmakohtia. Nekään eivät silti tarjoa suoraa oikotietä onneen.
Ulkoasultaan peli on toimiva ja kauniin sarjakuvamainen. Äänimaailma sen sijaan on varsin vaatimaton, käytännössä vain junien suhinaa ja linnunlaulua. Pelin käyttöliittymän oppii varsin nopeasti. Keskeisestä karttanäkymästä pääsee suoraan katsomaan junien ja asemapaikkojen ominaisuuksia pitämällä hiiren osoitinta niiden päällä. Muut toiminnot kuten teknologiapuu ja junaluettelo aukeavat sivun alareunan valikon ikoneita napauttamalla. Peli myös antaa lyhyen yhteenvedon viimeaikaisista tapahtumista ja suosituksista jokaisen sisään kirjautumisen yhteydessä.
Junien maailma vedonnee tietysti kaikkiin pienoisrautateitä pienenä kasanneisiin, mutta Rail Nationin erityinen kantava voima on käyttäjäystävällisyys ja nopeasti omaksuttava pelimekaniikka. Toisaalta siinä riittää selainpeliksi yllättävän paljon syvyyttä ja haasteita kokeneemmillekin strategiapelaajille. Kaikilla nettiselaimilla toimivaan managerointiin pääsee mukaan rekisteröitymällä teoksen verkkosivuilla osoitteessa www.railnation.fi.
Jaakko Koivurinta