Como kysyi: Tämä julkkisten toiminta ärsyttää eniten somessa

Influencerit ovat tulleet jäädäkseen. Niin myös rahasokeus.

01.12.2024

Vielä kymmenen vuotta sitten ei oikeastaan tunnettu sanaa influencer eli vaikuttaja. Nyt todella moni julkkis on sometiliensä kautta sellainen.

Influencerit voivat toimia monilla eri aloilla, kuten muodissa, kauneudessa, ruoassa, matkailussa, teknologiassa tai urheilussa. Heidän vaikutusvaltansa perustuu heidän suureen seuraajakuntaansa ja henkilökohtaiseen brändiinsä sekä kykyynsä luoda kiinnostavaa ja uskottavaa sisältöä.

Tiesitkö että influencerit jaetaan neljään eri luokkaan. Mega-influencerit omaavat yli miljoona seuraajaa, makroilla on 100 000 viiva miljoona seuraajaa, mikroilla 10 000 viiva sata tuhatta seuraajaa. Sitten hännän huippuna ovat nano-influencerit, joilla on alle 10 000 seuraajaa.

Vaikuttajamarkkinoinnissa pyörivät isot rahat.

Como kysyi – tämä vaikuttajissa ärsyttää

Como kysyi lukijoiltaan ja toimituksen lähipiiriltä mikä heitä erityisesti julkkisten, tässä tapauksessa vaikuttajien, seuraamisessa ärsyttää. Tällaisia vastauksia saimme:

-Ahneus. Nykypäivänä monelta on mennyt homma ihan sekaisin. He ovat olleet mielenkiintoisia ihmisiä saadakseen jotkut seuraamaan itseään, ja nyt he eivät tee muuta kuin mainostavat. Ketään ei kiinnosta loputtomat unboxaamiset ja meikkitutorialit.

-Samaa mieltä. Jos ei ole omaa henkilökohtaista kontenttia, niin miksi mä seuraisin itse asiassa vain mainoksia joissa pyörii se sama naama.

Lue myös: Apua miten kaunista! Tältä näyttää Sara Siepin uusi hiustyyli!

Lue myös: Lookiaan vaihtanut Sofia Belórf kyllästyi Suomeen: ”Oispa jo Dubaissa”

-Kerran laskin erään suomalaisen kaunottaren postaukset. 95 prosenttia oli jo ihan mainosta, yksityiselämästä ei kertonut yhtään mitään. Pistin seurannan poikki.

Perusarki kiinnostaa ja läpinäkyvyys

Myös ymmärtäjiä riittää:

-Minua ei toisten juorut tai yksityiselämä kiinnosta. Sitä paitsi, jos sä olet liian värikäs, niin eihän mainostaja edes halua olla sellaisessa ympäristössä mukana.

-Ei sen kontentin tartte olla mitään juorujuttua vaan ihan perusarkea. Mutta kyllä toki sellaista pitää sopivassa suhteessa olla. Itse oon sitä mieltä että sellainen tekemällä tehty näkyy. Monet vaikuttajathan mainostavat vaan tuotteita joita itse käyttävät, se on uskottavaa ja läpinäkyvää.

Isot rahat

Suomessa vaikuttajamarkkinoinnin arvo on kasvanut merkittävästi viime vuosina.

Vuonna 2021 sen arvo oli noin 39,4 miljoonaa euroa, mikä merkitsi 41 prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna.

Vuonna 2022 markkina kasvoi edelleen noin 19 prosenttia saavuttaen 52,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa oli 56,1 miljoonaa euroa.

IAB Suomen mukaan kasvu osoittaa, että vaikuttajamarkkinointi on vakiinnuttanut asemansa tärkeänä osana suomalaisten yritysten markkinointistrategioita.